۱۳۹۱ اسفند ۹, چهارشنبه

اطلاعیه جلسه پرسش و پاسخ


اطلاعيه
جلسات پرسش و پاسخ کانون دفاع از حقوق بشر در ايران

پرسش و پاسخ از ھيئت رئيسه کانون 17.00 الی 19.00

برای آشنائی بيشتر با منشور و اصول کانون، نحوه فعاليت، رفع ابھامات و پاسخگوئی به سئوالات اعضای کانون مقرر شده که ھر 2 ھفته يکبار در روزھای جمعه از ساعت 1700 الی 1900 جلسه پرسش و پاسخ با يکی از مسئولين کانون دفاع از حقوق بشر در ايران (اعضای ھيئت رئيسه،مسئولين کميته ھاو نمايندگی ھا، سرپرستان امور تخصصی اينترنتی، صدا و تصوير، ماھنامه، اداری، مالی و ...) در پالتاک بامسئوليت ھيئت رئيسه برگزار شود.

پاسخگوئی اولين جلسه:
ھيئت رئيسه کانون دفاع از حقوق بشر در ايران
منوچھر شفائی، حميد مقدمنيا، محسن بھرخو

زمان : جمعه 1 مارس 2013

محل برگزاری: پالتاک اتاق کانون
Paltalk:
Social Issues and Politics
Human Rights
Kanoon Defa az Hoqoq Bashar dar Iran Iran
کانون دفاع از حقوق بشر در ايران
نمايندگی ھانوفر

گزارش افتتاحیه 22 مین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو


فیلم سخنرانی نماینده ایران
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۵ فوريه ۲۰۱۳

2.jpg
بیست و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز بیست و پنجم فوریه در مقر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس آغاز شد که تا 22 مارس ادامه خواهد داشت.

بنا بر گزارش ” سودویند” , در برنامه افتتاحیه این نشست رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل آقای رمیجیوس هنزل سخنرانی کردند ، سخنران بعدی افتتاحیه آقای وک ژرمیک رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ؛ پس ایشان خانم ناوی پیلای کمیسرعالی حقوق بشر و آخرین سخنران افتتاحیه وزیر امور خارجه سوئیس آقای گی گیر بورک هالتر , به عنوان نماینده کشور میزبان ؛ بودند.


همچنین نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل که به به نمایندگی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صحبت می کرد با اشاره به بحث تحریم ها گفت: تاکید می کنم بر ضرورت ایجاد توسعه برای میلیونها انسان که یکی از حقوق اصلی شان داشتن حق توسعه و رسیدن به عدالت اجتماعی و احترام به حقوق بشر است و این تنها با اقدامات عملی کشورها برای ایجاد توسعه به وجود می آید.

وی ادامه داد : برای این منظور لازم است که شرایط لازم به وجود آمده و موانع موجود در مسیر نظم بین المللی بر پایه صلح و عدالت اجتماعی بین المللی برداشته شود.

اطلاعیه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران


ماده 41 کنوانسیون کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد
بند 3 ردیف د – هر کسی باید در حضور خودش محاکمه شود. شخصا از خود دفاع نماید و یا از طریق وکیلی که خود انتخاب کرده است از خود دفاع کند. 
او باید از حقوق خود مطلع گردد که اگر وکیل ندارد، در صورتیکه مصالح دادگستری اقتضا می نماید و )نیز( در صورتیکه او توانائی کافی برای پرداخت )دستمزد وکیل( را نداشته باشد، بدون پرداخت هزینه ای، وکیلی برای او تعیین میگردد.
7 اسفند سالروز استقلال کانون وکلا را ارج دهیم
دیر زمانی است که ایرانیان شاهد جلوگیری از آزادی عمل کانون وکلا و عدم آزادی عمل وکلا هستیم که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران با ترفندهای مخصوص و فشار های مستمر بر این قشر از جامعه بوده و هست که در نتیجه آن هر روز بر فهرست اسامی وکلای مدافع حقوق بشرکه توسط دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسالمی، با اتهاماتی واهی و ساختگی بازداشت می شوند افزوده می شود. با نگاهی کوتاه به این لیست از بازداشت شدگان) که یا از ایران بناچار گریخته و درعزلت غربت بسر میبرند و یا هنوز هم سالهای پرثمرعمرشان در زندانهای مختلف ایران سپری میسازند ( به عمق فاجعه پی میبریم.
مریم کیان ارثی، سارا صباغیان،. محمد حسین نیری، شیرین عبادی، حمید مقدم نیا، هوتن کیان، قاسم شعله سعدی، خلیل بهرامیان، 
نسرین ستوده، محمد اولیایی فرد، محمد سیف زاده، فرشید یداللهی، امیر اسالمی، مصطفی دانشجو، محمد مصطفایی، عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، "ناصر زرافشان، محمد شریف و ... بسیاری دیگر از وکالی مدافعی که نام های شریفشان در این سطور نمیگنجد. 
انسان هائی که همواره مورد آزار مامورین اطلاعاتی و امنیتی ایران بوده اند و همچنان ادامه دارد. بگونه ای که اینک در اثر فشارهای سیاسی حتی قادر به دفاع و حمایت ازهمکاران زندانی خود نیز نمیباشند. این سرکوب گسترده و سازمان یافتۀ وکالی دادگستری، مشخصاً اخیرا دولت در تالش تصویب ماده 84 )دادگاههای عمومی و انقلاب رأساً قادر به صدور حکم "محرومیت وکلا "از وکالت خواهند بود و هر وکیلی که مطابق میل دستگاه قضایی عمل نکند به سادگی در معرض این محرومیت قرار خواهد گرفت( گویای تصمیم جدی حاکمیت ایران به منظور نابودی همین استقلال نسبی وکالت در کشوراست. 
آزادی عمل از حقوق اولیه وکلا است
ما فعالین حقوق بشر ضمن محکومیت فشار دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسالمی بر وکالی دادگستری و مدافع حقوق ملت، از شورای حقوق بشر ملل متحد می خواهیم که بهنگام رسیدگی به فهرست طوالنی موارد نقض حقوق بشر در ایران، به نقض آشکار حق دفاع و نیز سرکوب های مستمر وکلا در ایران نیز توجه الزم را داشته باشد و هرچه زودتر واکنش مناسبی در این خصوص اتخاذ نماید..
874
کانون دفاع از حقوق یشر در ایران 
نمایندگی هانوفر

فراخوان نمایندگی هانوفر




گردهمائی
نشست ماهانه نمایندگی هانوفر بمنظور تبادل نظر و گزارشهای نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه 
1931، بررسی مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، سخنرانی و...
برنامه سازان
                آقای کامران شریفپور :
                                              اخبار و گزارشهای نقض حقوق بشری در یکماه گذشته و تحلیل آنها
                آقای رضا کریمی:
                                    بررسی 3 ماده از اعالمیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسالمی
                سخنران و موضوع سخنرانی:
                                                    آقای حسین بحرخو: خیزش سال 1357اشتباه بود یا انقلاب

بحث و گفتگو و تبادل نظر در پایان هر بخش
در پایان بررسی پیشنهادات و تصمیم گیری های الزم

زمان : شنبه 20 مارس 2013ساعت 13 تا 18بوقت اروپای مرکزی
مکان : 
Bömelburg Strasse 36
30165 Hannover
امکان دسترسی :
خط 6 از Kröpcke به طرف Nordhafrn ، ایستگاه ششم Fenske strasse، بعد از فروشگاه Peny کوچه Bömelburg
Hainhölzer Kultur 36 شمارهStrasse

مسئول جلسه : آقای رضا کریمی
منشی جلسه : میترا کفایت حقیقی
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران / نمایندگی هانوفر


۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

اعتراض به آزار و اذیت خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی



در گزارش شیرین عبادی از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن 1391عنوان شد

اعتراض به آزار و اذیت خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی

شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن1391 پرداخت. خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه بهمن 1391 به موضوع اذیت و آزار خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله دختران میرحسین موسوی و پسر مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 که هم اکنون در حصر خانگی بسر می برند، پرداخته است. این مدافع حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به اینکه حکومت ایران، انعکاس اخبار اعمال خلاف قانون مأموران امنیتی در رسانه ها را نمی پذیرد، نسبت به این مسأله اعتراض کرده است. 
برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است. 
خانم عبادی در گزارش بهمن ماه خود با اشاره به بازداشت 17 روزنامه نگار در ایران، آزادی آنان را خواستار شده است. در این گزارش همچنین به اعدام 19 نفر در این ماه اشاره شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه بهمن 1391 شیرین عبادی که در اول اسفند ماه منتشر شده، به شرح زیر است: 

۱۳۹۱ بهمن ۳۰, دوشنبه

بیانیه مطبوعاتی


ایران:
به حبس خودسرانه خانگی موسوی، کروبی و رهنورد پایان دهید؛
تمام زندانیان عقیدتی را آزاد کنید

(بیروت، پاریس، لندن، 25 بهمن 1391؛13 فوریه 2013) ـ شیرین عبادی، دارنده جایزه صلح نوبل، و شش سازمان عمده حقوق بشری اعلام کردند که اعلام می‌کنند : «مسوولان جمهوری اسلامی ایران باید فوری دو نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری مهدی کروبی و میرحسین موسوی، همسر او زهرا رهنورد، نویسنده و فعال سیاسی، را از حبس خودسرانه خانگی آزاد کنند و به آزار یا بازداشت بی دلیل دو دختر موسوی و رهنورد و پسر مهدی کروبی پایان دهند.»
سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، کمپین بین الملل حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و گزارشگران بدون مرز امروز این بیانیه مشترک را امضا کردند.
در تاریخ 25 بهمن 1389، ماموران امنیتی و اطلاعاتی پس از دعوت دو نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری به تظاهرات در حمایت از خیزش های مردمی «بهار عربی» در برخی از کشورهای منطقه، آنها و همسران‌شان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی را حبس خانگی کردند. زهرا و نرگس موسوی، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، و محمد حسین کروبی پسر مهدی کروبی روز دوشنبه 23 بهمن 1391 یعنی دو روز پیش از دومین سالگشت حبس خودسرانه خانگی میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی دستگیر و در همان روز آزاد شدند.
شیرین عبادی در این بیانیه گفت: «مسوولان حکومت ایران دو سال است که این چهره های مخالف را بدون هر گونه توجیه حقوقی یا امکان دادرسی قانونی، از اساسی ترین حقوق خود محروم کرده‌اند. آنها و خانواده هایشان نباید حتا یک روز دیگر در این شرایط کاملا توجیه ناپذیر و توهین آمیز به سر ببرند.»  

ممنوعیت فراخوان تجمع خیابانی به دو نفر از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی سی هزار نفری کارگران ابلاغ شد


اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال احضار جعفر عظیم زاده و پروین محمدی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، این دو نفر ساعت 10 صبح دیروز در این دفتر حاضر شدند و تا ساعت 17 بعد از ظهر  در مورد اتحادیه آزاد کارگران ایران و طومار سی هزار نفری کارگران مورد بازجویی قرار گرفتند. در این بازجویی پروین محمدی و جعفر عظیم زاده ضمن بیان صریح دیدگاههایشان در باره مسائل مطروحه، بر قانونی بودن اتحادیه آزاد کارگران ایران و حق کارگران برای جمع آوری طومار اعتراضی، تلاش برای افزایش دستمزدها، جلوگیری از تصویب اصلاحیه قانون کار و تحقق دیگر مطالبات شان تاکید گذاشتند و اعلام کردند پیگیریها و اعتراضات خود را برای تحقق مطالبات طومار سی هزار نفری کارگران ادامه خواهند داد. در ادامه این بازجویی مامورین امنیتی بویژه بر عدم دادن فراخوان تجمع خیابانی توسط هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی تاکید گذاشتند و جعفر عظیم زاده و پروین محمدی نیز اعلام کردند تا آنجا که به آنان مربوط میشود ضمن ادامه تلاش و اعتراضات شان برای تحقق مطالبات طومار سی هزار نفری کارگران، از دادن فراخوان تجمع خیابانی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 پرهیز خواهند کرد و چنانچه تا آنزمان به خواستهای کارگران در طومار سی هزار نفری شان رسیدگی نشود این حق را برای خود محفوظ میدانند که پس از انتخابات ریاست جمهوری و در صورت لزوم اقدام به تجمع خیابانی نیز بکنند.  
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 26 بهمن ماه 1391

۱۳۹۱ بهمن ۱۹, پنجشنبه

تشدید سرکوب و محدودیت در ایران در آستانه انتخابات/ گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر در باره ایران


14 بهمن 91
دویچه وله:
حقوق‌بشر در ایران در سال ۲۰۱۲ نیز نقض و پایمال شده است. این روند با نزدیک‌شدن اتنخابات ریاست جمهوری تشدید شده است. گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر در باره ایران از جنبه‌های مختلف نقض حقوق بشر در این کشور می‌گوید. موارد مورد اشاره در گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر از تعقییب و بازداشت و سرکوب حقوقدانان و روزنامه‌نگاران، ایجاد محدودیت برای اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات تا حصر شخصیت‌هایی مانند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی را در برمی‌گیرد.
در این گزارش به احکام اعدامی در ایران اشاره می‌شود که بر اتهامات واهی و اثبات‌نشده استوار بوده‌اند یا تحت عناوین مبهمی مانند محاربه انجام شده‌اند. چنین اعدام‌هایی از جمله شامل شماری از کسانی شده که متهم به قاچاق مواد مخدر بوده‌اند. بی‌عدالتی و دگرستیزی علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی، چه در عرصه قانونی و چه در گستره عملی به بازداشت شماری از وابستگان به آیین بهائیت، مسیحی‌ها و فرقه‌های صوفیانه منجر شده است.
امتناع جمهوری اسلامی از همکاری با سازمان ملل و احمد شهید، مامور ویژه این سازمان در زمینه وضعیت حقوق‌بشردر ایران نیز از دیگر موارد مورد انتقاد درگزارش دیده‌بان حقوق بشر است. احمد شهید تا کنون دو گزارش در باره نقض حقوق‌بشر در ایران منشتر کرده که در آن‌ها از وضعیت نگرانی‌آور نقض این حقوق درایران به شدت ابراز نگرانی شده است. در پی سرکوب‌هایی که متعاقب اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸شکل گرفت، هزاران ایرانی از جمله تعداد زیادی روزنامه‌نگار مجبور به ترک میهن خود شده‌اند.

۱۳۹۱ بهمن ۱۵, یکشنبه

عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط روزنامه نگاران بازداشتی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱:۰۱ بعد از ظهر
عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط روزنامه نگاران بازداشتی شد

جرس: سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی تمامی روزنامه نگارانی شد که طی روزهای گذشته در ایران بازداشت شدند.
به گزارش تارنمای سازمان عفو بین الملل، این سازمان بین المللی و مستقل، از اینکه روزنامه نگاران بازداشتی متهم به "همکاری با ضد انقلاب" شده اند، مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

آن هریسون، معاون سازمان عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، در همین رابطه خاطرنشان کرد که رخدادهای اخیر، آخرین نمونه از اعمال محدودیت های شدید علیه آزادی بیان در ایران است.

وی تاکید کرد تمامی این روزنامه نگاران و روزنامه نگارانی که در ایران به طور مسالمت آمیز و قانونی در حال انجام کار حرفه ای خود هستند، باید بدون قید و شرط آزاد شوند.

خانم هریسون با اشاره به برخی مدعیاتِ مقامات جمهوری اسلامی در خصوص اتهامات روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی تاکید کرد: "به نظر می رسد روزنامه نگاران ایرانی هدف و قربانیِ پارانویای انقلاب نرم که توسط حکومت ایران مطرح می شود توسط غرب هستند."

این مقام عفو بین الملل تصریح کرد که این اقدامات چیزی جدید نیست، بلکه در مورد اصحاب رسانه ها و تمام کسانی که کمترین انتقادی را مطرح کنند؛ مدام آزار و اذیت و فشار حکومت وجود دارد.

سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی فعالان مطبوعاتی، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه ها بعنوان زندانیان عقیدتی شد.

تشدید جنگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران

28 ژانويه 2013 -  گزارشگران بدون مرز

یک‌شنبه سیاه : دست کم ١٢ روزنامه‌نگار در کمتر از ٢٤ ساعت بازداشت شدندو تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز باید در روزهای آینده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از این میان شعبه ٩ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.

در تاریخ ٨ بهمن ١٣٩١ نیروهای قضایی – امنیتی با یورش به دفاتر چهار روزنامه‌ی بهار، شرق، اعتماد، آرمان و هفته‌نامه آسمان، پس از بازرسی محل و ضبط کامپیوتر و ابزارکار روزنامه‌نگاران برخی از اعضای تحریره این نشریات را بازداشت و به محل نامعلومی انتقال دادند. حکم بازداشت تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز صادر شده است.